مرکز پژوهش‌هاي اسلامي از پژوهشگران براي نگارش مقاله در موضوع‌هاي همايش دعوت به عمل مي‌آورد.

به گزارش مشرق، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما در راستاي تحقق رسالت خويش براي ارتقاي ساختار پيام‌هاي رسانه ملي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي، تأمين منابع برنامه‌سازي صدا و سيما در حوزه معارف اسلامي، شناسايي تقويت استعدادها و توان‌مندي‌هاي علمي و هنري، همايش تخصصي «راهکارهاي برگردان مفاهيم معنوي به فيلمنامه» را برگزار مي‌کند.

سايت اين مرکز در اين رابطه نوشت: به فرم نشاندن مفاهيم معنوي و شکل‌دهي روايي آنها در قالب فيلم‌نامه مستلزم شناخت راهکارهايي است که به کارگيري آنها درفرايند درام‌پردازي و توليد متن دراماتيک امکان تحقق متن نمايشي با رويکرد معنوي را به وجود خواهد آورد.
اين متن نمايشي، ماده اوليه اثر هنري قلمداد مي شود که با اقتدار جادويي، از قدرت تأثير گذاري فراوان بر فرد و شعور جمعي برخوردار بوده، قلمرو و نفوذ و تأثيرگذاري به وسعت حضور انسان دارد و آيينه‌اي تمام‌نما ازکاوش انسان در هستي و ترسيم‌کننده تلاش وي براي رسيدن به مقام والاي انساني است و منظره‌اي را به تماشا مي‌گذارد که در آن عوامل سعادت و شقاوت انسان به شيوه‌اي لطيف، دلپذير و تأثيرگذار تجلي مي‌يابد. چه اين که هنرِ متعالي هنري است که درخدمت دل آگاهي، کمال جويي و فضيلت انسان بوده، براي نسل به نسل آدمي تازه و تکرار شدني باشد و به نوعي دغدغه‌هاي انساني او را پاسخگو شود، احساسات و عواطفش را برانگيزد و باعث انبعاث، پويايي و حرکت شود.
 مرکز پژوهش‌هاي اسلامي از پژوهشگران ارجمند براي نگارش مقاله در موضوع‌هاي همايش دعوت به عمل مي‌آورد.
 

موضوعات همايش:

1- فرآيند توليد ايده در فيلم‌نامه ديني:
الف) اهميت پژوهش و تحقيق در توليد ايده ديني
ب) نقش خيال در ايده‌پردازي ديني

2- بررسي نسبت ژانر و مفاهيم معنوي
الف) نگاه ديني و ژانر‌هاي اصلي (تراژدي، ملودرام، رمنس و کمدي)
ب) انواع ژانر‌هاي سينمايي و نگاه ديني (فانتزي، فاجعه، وحشت، علمي ـ تخيلي و...)


پرسش‌هاي مطرح شده در زير مجموعه موضوعات همايش:

1. در فرآيند ايده پردازي، انتخاب کدام يک از اقسام ايده (موقعيت، شخصيت، موضوع، ...) در دست يابي به ايده هاي ديني موثرتر است؟
2. نحوه‌ي پيوند داستان و مضمون ديني چگونه است ؟
3. قلمرو خيال‌پردازي در ايده‌يابي تا کجاست؟
4. الگوي تقدير در ايده‌پردازي، طراحي و نگارش فيلم‌نامه ديني چه جايگاهي دارد؟
5. آيا توجه به نمادها در خلق ايده‌هاي ديني راه‌گشاست؟ آيا توان ايجاد فضاي معنوي را در فيلم‌نامه دارد؟
6. آيا نيت نويسنده و ايدئولوژي او براي خلق فضاي ديني يا غير ديني در فيلم‌نامه اثر گذار است؟
7. آيا ميان ژانرهاي اصلي و نگاه ديني مي‌توان رابطه‌ مفهومي در نظر گرفت؟
8. تقابل مفهوم خير و شر در ژانر فانتزي تا چه ميزان با نگاه ديني هم‌خواني دارد؟
9. آيا حضور شرّ در جهان داستان با نگاه ديني سازگار است؟
10. ژانر کمدي با نگاه ديني چه نسبتي دارد؟

مجموعه سؤالات مرتبط:

1. پس از دست‌يابي به ايده‌هاي ديني چگونه مي‌توان ديني بودن آنها را در فرآيند باروري و طراحي و نگارش فيلم‌نامه حفظ کرد؟
2. پژوهش در موضوعات معنوي تا چه ميزان در ايده‌پردازي، اثرگذار است؟
3. آيا توجه به مفاهيم فطري در دست‌يابي به ايده‌هاي ديني اثرگذار است؟
4. آيا توجه به واقعيت در ايده‌پردازي ضرورت دارد؟
5. چگونه مي‌توان از متون ديني، ايده‌هاي دراماتيک به دست آورد؟
6. مطالعه و بازخواني داستان‌هاي واقعي که در بردارنده آموزه‌هاي اخلاقي هستند، تا چه ميزان در ايده‌پردازي اثر گذار است؟
7. توجه به سنت‌هاي مکرر الهي در جهان داستان، تا چه ميزان در دست‌يابي به فضاي ديني داستان کمک مي‌کند؟
8. آيا از مفاهيم قرآني و آموزه‌هاي حديثي مي‌توان به ايده‌هاي ديني رسيد ؟ موانع آن کدامند؟
9. آيا مفاهيم معنوي مانع خلاقيت در ايده‌پردازي نمي‌شود؟ آيا اساسا مفاهيم معنوي،‌ روايت‌پذير هستند؟
10. چگونه مي‌توان تخيل را براي توليد ايده‌هاي ديني پرورش داد؟
11. بهترين منابع دست‌يابي به ايده‌هاي ديني کدامند؟
12. در روند طراحي و نگارش فيلم‌نامه بر اساس ايده‌هاي معنوي چه موانعي وجود دارد؟
13. آيا سينماي ديني را در قالب يک ژانر مي‌توان بررسي کرد؟
14. آيا تراژدي و انواعي که براي آن متصور است، با نگاه ديني سازگاري دارد؟
15. آيا رمنس در انتقال فرهنگ ديني مي‌تواند نقش‌آفريني کند؟
16. چگونه مي‌توان ژانر اجتماعي را در راستاي اهداف ديني به کار گرفت؟
17. ظرفيت‌هاي ژانر فاجعه در نگاه ديني کدامند؟
18. آيا با تلفيق گونه‌هاي مختلف ژانرها مي‌توان به نگاه ديني نزديک‌تر شد؟
19. آيا ژانر وحشت را با مباني ديني مي‌توان توجيه کرد؟ مؤلفه‌هاي ديني بودن اين ژانر کدامند؟
20. آيا ژانر دفاع مقدس را مي‌توان به عنوان يک ژانر ديني پذيرفت؟
21. آيا وقايع شگفت‌انگيز و غير عادي مثل معجزه را مي‌توان از نقش مايه‌هاي ژانر فانتزي برشمرد؟
22. آيا ژانر فانتزي از ظرفيت لازم براي بيان مفاهيم غير عادي و ماورايي برخوردار است؟
23. منابع اصيل و بنيادي خنده مذهبي کدامند؟
24. قلمرو به کارگيري طنز در فيلم‌نامه‌هاي ديني تاکجاست؟
25. توجه به شادي در فيلم‌نامه‌هاي ديني چه قدر اهميت دارد؟
26. آيا در نگاه ديني، خلق جهان داستان تابع قوانين حاکم بر هستي مثل رابطه عليت، حضور خدا، دست غيبي، هدفمندي و مانند آن است؟

*مهلت ارسال چکيده مقالات: 15 دي ماه 1389
مهلت ارسال آثار: 30 دي ماه 1389
زمان برگزاري همايش: 28 بهمن ماه 1389

* جهت کسب اطلاعات بيشتر با دبيرخانه همايش تماس حاصل فرماييد:

آدرس: قم، بلوار امين، مرکز پژوهش‌هاي صدا و سيما، طبقه آخر
تلفن: 2902222-0251
رايانامه (پست الکترونيک): scenario@irc.ir
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس